بازآفرینی صنعت خودرو
انتشار: مرداد 12، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

بازآفرینی صنعت خودرو

بازآفرینی صنعت خودرو

انتظار می رود در آینده با برون سپاری خدمات لجستیکی به شرکت های 3PL و تمرکز بیشتر روی فرایندهای تولیدی و استفاده از تکنولوژی های نو در این راستا، جان تازه ای به این صنعت بخشیده شود. امروزه بیش از 500 شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو برای کشورمان فعالیت می کنند که چندی از بهترین شرکت های واقع در ایران، صنایع تولیدی کروز، سازه گستر سایپا و شرکت ایساکو می باشند. با توجه به اهمیت و ضرورت حمل ونقل عمومی و به واسطه سهم ۱۲ درصدی اشتغالزایی، اهمیت این صنعت مضاعف شده است.

  • برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که طی سال 98 توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد.
  • همچنین در کشورهایی چون هنگ کنگ، اسپانیا، تایوان، چین، ترکیه و امارات نیز سهمی داشتیم.
  • حوزه صنعت خودرو هر بار با ارائه خودروهایی با امکانات فوق العاده و ویژگی های جدید مردم را مبهوت می کند.
  • اما به راستی چرا با وجود تمام حمایت ها از صنعت خودرو هنوز این بخش نتوانسته در بخش قیمت و کیفیت رضایت مصرف کننده را بدست بیاورد، ایراد کار کجاست ؟ آیا با توجه به شرایط انحصاری بازار اراده ای برای ارتقاء کیفیت وجود ندارد یا مشکلات دیگری در این حوزه دخیل هستند.
  • یک مولفه کلی، مربوط به شرایط کلان کشور بوده و در این حوزه، بحث اصلی این است که آیا شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب است یا ملتهب نیست.
  • این حوزه ها، حوزه هایی هستند که هوش مصنوعی در آن ها نقش کلیدی ایفا می کند و روند رو به رشدی در پیش گرفته است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران در توسعه برنامه های خود در زمینه آینده نگاری و سیاست گذاری در توسعه فناوری های نوین صنعت خودرو، مجموعه فرا را به عنوان مسئول اجرای طرح های آینده پژوهی در این صنعت انتخاب نمود. در این پروژه شرکت فرا ضمن مطالعه دقیق صنعت و تحولات آتی اقدام به تدوین گزارش های مدیریتی متعدد نموده و ارزیابی پاردایم های کلیدی اثرگذار بر آینده صنعت خودرو شبکه ای از بازیگران کلیدی و اثرگذار در این صنعت را گردآوری نمود. مجموعه ای از فعالیت های تحقیقاتی، ترویجی و توسعه فناوری موجب گردید بازیگران اثرگذار علاوه بر آشنایی با تحولات آتی این صنعت با نقش های خود در روندهای آتی آشنا گردند. دولت توجه نمی کند که بخش خصوصی اگر توان دستیابی به سود معقول را نداشته باشد سرمایه خود را فدای حقوق و دستمزد نیروی کار نخواهد کرد و این موضوع را به سازمان تامین اجتماعی واگذار می کند.

اعلام شرایط خودروسازان خصوصی برای فروش در سامانه یکپارچه

طبق تقویم مزایده سراسری فوق العاده ۵۸۱ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، خودرو های سبک و سنگین وارداتی از 23 مهرماه عرضه می شود. به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف کالا های متروکه در بنادر و گمرکات استان هرمزگان و با توجه به... از آنجایی که چینی ها به یکی از رقبای واقعی غربی ها تبدیل شده اند بنابراین شاهد تقابل اجتناب ناپذیر بین این دو بلوک بزرگ هستیم. از میان دستاوردهای جهانی سازی شاید تجارت بارزترین مثال این تقابل ها به شمار رود.

قانون سقف ارزی

توصیه سیاستی آن است که در این دوره که تا حدودی نرخ ارز واقعی شده است نرخ ازر سرکوب نشود. • حمایت از سیاست توسعه محصول مبتنی دیدگاه مستقل با تمرکز بر توانمندی¬های داخلی در تصمیم-گیری برای ایجاد، شراکت یا توسعه برند مستقل و مدیریت محصول با توجه به محدودیت¬های بین¬المللی موجود. ۱- احیا و ارتقای نقش فراموش شده سازمان مدیریت صنعتی با نگاهی بر توفیقات دوران تاسیس آن توسط برخی بزرگان و نیز با توجه به نیاز امروز به جبرانِ تنزلِ سطح دانش و مهارت مدیریتی مدیران که میتواند با استفاده از اساتید و مدیران مجرب و صاحب نام داخلی و خارجی محقق شود. به منظور ارزیابی دوره ای عملکرد مدیریت، معیار هایی با مسئولیت دولت طراحی و با شاخص های سنجش پذیر آزمون می شود و در صورت تامین و تحقق بالاتر شاخص ها (مثل صادرات و ...) مشمول فرمول تشویق قرار می گیرد.

جهان خودرو؛ انتشار اولین عکس های نسل جدید هیوندای سانتافه

در همان سال ها تولید این دو مدل خودرو جدید همزمان با تولید پیکان پیش گرفته شد و سبد تولید محصولات خودرویی در کشور تا حد زیادی متنوع شد. در برخی منابع نیز ذکر شده است که اولین شرکت تولیدکننده خودرو در ایران، شرکت فیات است که در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد. اولين گام در جهش به ســمت كيفيت بالاتر و تكنولوژى خودرو اين اســت كه با تمهيداتى به ارتقا و بهبود مســتمر فرهنگى دست زده و پس از آن استراتژى صنعت خودرو در كشور را با توجه به نقاط قوت و ضعــف آن روشــن، شــفاف و عملياتى گردد. مشکلات و ضعف های کیفی خودروهایی که در حال حاضر در کشور تولید می شوند نیز موضوعی است که از جنبه های مختلف قابل تحلیل است. بخشهایی از موانع و مشکلاتی که در بند الف به آن اشاره شد در این بخش نیز موثر و قابل تامیم است. ۴-۱- فرصت سوزی مدیران این شرکت ها در سالهای سودآوری که به جای اختصاص سود به هزینه های نوآوری، نوسازی و طراحی محصول برای نشان دادن عملکرد مدیریتی این منابع را به عنوان سود بین سهامداران توزیع کردند( دهه ۸۰).