بروزرسانی: 19 آذر 1404
صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
انجمن اتومبیل آمریکا در نظرسنجی سالانه سال ۲۰۲۱ خودش کشف کرد که تنها ۱۴ درصد از راننده ها میتونن به خودروهای بدون راننده اعتماد کنن. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو ها را انجام بدهیم. در این بخش ما سعی میکنیم جدیدترین اخبار ایران خودرو و سایپارا به صورت کاملا موثق پوشش داده و اطلاعات درست و صحیحی به مخاطبان ارائه کنیم. تمام مدل هایی که خودروسازی نیسان برای عرضه در اروپا معرفی می کند، تا سال ۲۰۳۰ به صورت کاملا برقی خواهند بود و موتور احتراقی نخواهند داشت. در سال ۱۴۰۰ قرار بود اولین خودرو کراس اوور ایرانی ایران خودرو روی پلت فرم پژو ۳۰۱ تولید شود که به دلیل تغییرات مدیریتی در ایران خودرو این اتفاق رخ نداد.
- رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه ، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شد.
- زیرا این زمان چیزی از فشار جنگ کم نداشت و صنعت خودرو روزهای سختی را به خود دید.
- در ایران نیز با توجه به این که کمتر از یک قرن سابقه خودروسازی وجود دارد ولی جزو صنایع مورد توجهی مثل صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی است.
- همکاری با غول های خودروسازی فقط به شرکت گوگل محدود نمی شود و یکی از زیرمجموعه های دیگر شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز می کوشد وارد حوزه تاکسیرانی بدون راننده شود.
- البته با توجه به برخی موانع قانونی و نیز فنی، این شرکت نمی تواند خدمت تاکسی بدون راننده را به عموم مردم عرضه کند.
در این شرایط تولید قطعات حساس و مدرن، نیازمند رابطه نزدیک با شرکت های های تک بود که صنعت گران داخلی با استفاده از توان خود، اقدام به طراحی و توسعه قطعات کردند تا خطوط تولید متوقف نشود. از سوی دیگر، کاهش نقدینگی امان خودروسازان را بریده و آنها در حال حاضر با تمام ظرفیت خود فعالیت می کنند تا فقط بتوانند مانع از انباشت ضرر بیشتر شوند. معاملات سهام نمادهایی چون خودرو، خپارس، خبهمن، خساپا و سهم های دیگر گروه خودرویی به اوج خود رسید. این روند همچنان ادامه یافت و در فروردین ۱۳۸۳ صنعت خودرو بالاترین شاخص خود را در دهه ۸۰ تجربه کرد. در تصویر زیر شاخص گروه خودرو را در دو تاریخ مرداد ۸۲ و فروردین ۸۳ مشاهده می کنید.
نهمین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد
اهمیت لجستیك يکپارچه و برونسپاري خدمات لجستیك به متخصصان، امری ثابت شده است. هنگامی که بازار در آمریکا و ژاپن راکد بود، آسیا و آمریکای جنوبی بسیار رشد کردند و قدرتمند شدند. همچنین از بازارهای بزرگ روسیه، برزیل، هند و چین هم اینگونه بنظر می رسد که بسیار سریع رشد کرده اند.
پاسکاری "تورم" در دولت رئیسی
قرار بود آیین نامه واردات خودرو های کارکرده تا حداکثر یک ماه پس از ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی مجلس اعلام شود. واردات خودرو های کارکرده در لایحه ای با عنوان اصلاحیه قانون ساماندهی خودرو به مجلس رفت و با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید. سال گذشته با آغاز طرح پیش فروش خودروهای وارداتی، 31 هزار و 892 نفر برای واردات خودرو ثبت نام کرده اند و پس از گذشت ماه ها هنوز نمی دانند که چه خودرویی ثبت نام کرده اند و موعد تحویل خودروی ایشان چه زمانی است.
کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی، اصلیترین دلیلی است که موجب شده صنعت خودروسازی ایران در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن نداشته باشد. در آن دوره به پیشنهاد وی، ستادی برای سیاست گذاری در سطح کلان صنعت خودروی ایران تشکیل شد که اعضای نسبتاً زیادی نیز از نهادهای مرتبط عضو ستاد مذکور بوده و در تصمیم گیری ها و مصوبات آن، نقش داشتند. مدیران عامل شرکت های خودروسازهای دولتی و خصوصی، رئیس انجمن خودروسازان، نمایندگانی از انجمن قطعه سازان، ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور، برخی معاونت های وزارت صنایع و همچنین عده ای از کارشناسان و نخبگان صنعت خودرو، از جمله اعضای تشکیل دهنده ستاد سیاست گذاری خودرو در آن دوره بودند.