صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
انتشار: بهمن 13، 1399
بروزرسانی: 19 آذر 1404

صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا

صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا

این صنعت که بزرگ ترین صنعت تولیدی جهان به شمار می آید – بر اساس درآمد و اشتغال – هم چنین بر اساس هزینه های ثابت، حاشیه سود پایین، نیروی کار به شدت اتحادیه ای شکل، رقابت شدید بر سر قیمت ها، تقاضای ناپایدار و شرکت های دارای یارانه های دولتی، تعریف می شود. در این بخش، شرکت ها با واردات قطعات از پیش آماده شده، حاشیه سود قابل قبولی را برای خود رقم میزنند که یکی از عمده دلایل آن نیروی کار و انرژی ارزان در کشور است. بدون تردید طی سال های اخیر، تحریم ها هم تا حد زیادی کمک کننده بوده اند؛ چراکه در صورت ورود شرکت های خارجی در ایران ، کاهش تقاضای چشمگیری برای خودرو های چینی رخ خواهد داد و شرکت های بخش خصوصی ممکن است با مشکل فروش مواجه شوند. آنچه مسلم است شناسایی فاصله کیفی صنعت خودرو ایران با سطح بین المللی و ریشه های آن نیز به خودی خود کمکی به رفع این موانع و ارتقاء کیفی صنعت خودرو نخواهد کرد. چیزی که می تواند این فاصله را کم و کیفیت را به سطح مطلوب مصرف کنندگان ایرانی برساند برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی هاست که یک عزم ملی و اراده ای واقعی در همه ارکان و اجزا صنعت جهت اصلاح تمامی  بخش های مورد اشاره را می طلبد.

  • با تصویب ملغی شدن ۳ بند ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو در این لایحه، عملاً جامعه نخبگانی و علمی کشور با این مصوبه زاویه پیدا می کنند.
  • بعد از محقق نشدن کامل واردات خودرو، دولت وعده واردات خودروی کارکرده را داد، تا حباب قیمت را بیش تر بشکند.
  • کره شمالی کشوری است کاملا منزوی و تحت شدیدترین تحریم های بین المللی نیز قرار دارد اما بر خلاف تصور دارای شرکت های خودرو سازی بزرگی است که ماشین های لوکس را تولید می کند ، کشور ایران نیز فروش اقساطی خودرو های چینی و کره ای را در دستور کار خود قرار داده است.
  • این در حالیست که پیاده سازی راه حل های دیجیتالی مانند تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده، نظارت و زمان توقف تولید را کاهش داده و عملیات تولید را بهینه می کند.
  • اما آیا نصب چند نرم افزار به راستی می تواند به تحولی اساسی در صنعتی با بیش از یک قرن سابقه بینجامد؟ آیا ممکن است حضور غول های دیجیتال سیلیکون ولی در خودروسازی، نگرانی هایی را نیز به همراه آورد.

خودروسازان آلمانی سالیان سال است که با تکیه بر همین استعداد بارها سبب تحول و نوآوری در صنعت خودرو شده اند. خبرآنلاین/ افشاگری تولیدکنندگان صنعت خودرو در حضور رییس مرکز پژوهش های مجلس صورت گرفت. یکی از اعضای هیئت مدیره فولکس واگن می گوید ما از قدیم می خواستیم خودروهای خوبی تولید کنیم و هنوز هم چنین قصدی داریم. اما امروز اگر بخواهیم خودروهای خوب تولید کنیم باید یک وسیله دیجیتال روی چرخ بسازیم که این همان تعبیر کامپیوتری بر روی چهارچرخ می باشد. هوش مصنوعی می تواند با بررسی دقیق خودرو در هر لحظه هشدارهای لازم برای تعمیر و مراقبت از آن را بدهد. با کمک این سیستم ها در هر لحظه از شرایط خودرو آگاه خواهید بود و استهلاک خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین با هزینه های ناگهانی ناشی از خرابی های متعدد مواجه نخواهید شد.

خیزش گردوخاک در نوار شرقی کشور

در همین زمان زمزمه های طراحی و تولید خودرو ملی آغاز شد اما سودی که از تولید و فروش پراید نسیب سایپا شده بود، همه خودروسازان را ترغیب به واردات می کرد. شرکت جیپ ایران در سال 1335 توسط آقای اخوان تاسیس و به بهره برداری رسید و دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست. بر اساس آمار گمرک در سال 1398، ۹۰ درصد سهم صادرات را خودرو ساینا تشکیل داده است. 10 درصد باقی مانده نیز متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات سایپا و همچنین سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات ایران خودرو بوده است. با توجه به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت، امید است بتوانیم با اندکی بهبود در زیرساخت های کشور، استانداردسازی و برداشتن موانع پیش رو، تولید سالانه و توان صادراتی کشور را افزایش دهیم.

همچون شاهد به مسیرت برای رسیدن به هدف ادامه بده +فیلم

ضمنا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند از دوجنبه به این صنعت کمک کند و مسیر بهبود صنعت را سرعت ببخشد. عرضه خودرو در بورس راهکار قانونی خروج از قیمت گذاری دستوری، حذف زیاندهی خودروسازان، فروش خودرو به مصرف کننده واقعی و شفاف سازی عرضه است، اما علاوه بر آن باعث اتصال خودروسازان به ابزارهای تامین مالی بورس کالا با توجه به محدودیت منابع مالی بانک هاست. بازار سرمایه راهکار تامین مالی برای تولید کننده از زمان بارگیری کالاهای نیمه ساخته برای تولید تا تحویل آن به مشتری را دارد و می تواند نیاز شرکت ها را به طور کامل پوشش دهد.

تدوین میثاق نامه ساپکو و شبکه تامین ایران خودرو با رویکرد افزایش کیفیت قطعات و ارتقای رضایت مشتریان

در حالی که فولاد به دلیل استحکام خود مشهور است، پیشرفت های اخیر نیز بر توسعه آلیاژ های سبک تر و پیشرفته تر فولاد متمرکز شده است. صنعت خودروسازی ایران به طور فعال در حال تلاش برای بهبود بهره وری سوخت و کاهش آلاینده ها مشارکت داشته است. فولاد های پیشرفته مقاوم (AHSS) و فولاد های فوق مقاوم (UHSS) به عنوان مواد حیاتی در این تلاش ظاهر شده اند و خودروسازان را قادر می سازند وزن خودرو را کاهش دهند و در عین حال یکپارچگی ساختاری را حفظ کنند. هم اکنون خودروهای بومی و مخصوص کشورهای گوناگون به وفور دیده می شوند، رویه ای که درست برعکس استاندارد جهانی سازی است.